вторник, 18 август 2009 г.

За Спаска Митрова или кръчмарския патриотизъм в 21 век

България на три морета или Самуил-първият македонски цар. За този трапезно-патриотичен спор се сетих, когато прочетох историята на Спаска Митрова. Млада жена, осъдена от македонски съд на 3 месеца затвор, за това че не е осигурила достъп на бившия си съпруг до детето им (според някои източници-с легло за преспиване?!). Само до тук драмата е очевидна-що за безумие да лишиш дете от майка му и да я пратиш в затвора по подобна направо абсурдна причина-ако жената е нарушила правата на бившия си съпруг има начин да бъде наказана административно и да му бъде осигурен достъп до детето. Но затвор? И детето-в социален дом? Вече звучи прекалено. И за да стане драмата типично балканска, а не прото човешка, се намесва патриотично-политическият елемент. Жената, която е с българско и македонско гражданство, твърди, че е преследвана от съда заради българското си самосъзнание, което бившият й съпруг не одобрявал и искал да възпита детето като истинска македонка. Няма как да знаем дали македонският съд наистина се е повлиял от тези обстоятелства за решението си. Но самият факт, че в 21 век спорът между българската и макеноската национална идентичност все още е актуален, е смущаващ. Навремето имах много колеги македонци в университета, с които правехме страхотни купони и винаги стигахме до спора македонски или български поет е Вапцаров. Никой не можеше да ми отговори на въпроса какво отношение има този спор към поезията му, но и за двете страни беше важно да докажат националната му принадлежност. Няма да влизам в детайлите около генезиса на идеята за македонската нация, език и държава. Каквито и да са причините за него, всичко това вече е история. Такава държава има, в нея живеят хора, които са родени и възпитани като мокедонци. Когато бях в Охрид, видях една църква, в която ренесансът започва няколко века по-рано отколкото в Европа. Не ми и хрумна въпросът македонец или българин е бил гениалният зограф. Но пък екскурзоводката с гордост ни показа Самуиловата крепост, дело на първия македонски цар Самуил. А пък някои от колегите ми –българи- пиейки червено вино край Охридското езеро, с тежки въздишки коментираха: Ех, сега това можеше да е българско! И какво, питах ги, пак щеше да е на същото място, на същото разстояние, да нямаше да се минава граница, но какво толкова-става за секунди. Е да, можеше да е малко по-застроено. Тези дребни подробности нямат отношение към историята, с която започнах. Но показват защо наистина е възможно чисто битовият съдебен казус да е повлиян от националистически страсти. Които да се окажат по-важни от законите и справедливостта. За да е реципрочна глупостта, от българска страна каузата на осъдената жена се защитава не от някоя женска неправителствена организация, например, а от ВМРО-БНД. А става дума не за това кой е македонец и кой-българин-става дума за една жена, за едно семейство, за едно дете. Това е важното. Всичко останало са нещастни опити да се покрият дупките в политическата и икономическата ни назадничавост с вехтите пробити знамена на някогашно историческо величие. Което може и да върви на маса с червено вино и македонски песни, но е нелепо като обществена и държавна позиция. И за двете страни. Все пак, 21 век е.

Share

36 коментара:

  1. Може ли да си такъв боклук ма авторката? С външност на травестит от Джемини и гейско-лесбийски манталитет, тръгнала тя да дава мнения по такива въпроси? Що за наглост!!! Пачавро едно е да имаш състуденти македонисти в София друго е да си с българско самосъзнанаие в Македония сред същите тия македонисти. Не те е мачкала Югославската система. Нищо не си видела в тоя живот говедо просто, израстнала си в гейски кръгове и немаш никакво право да се изказваш по тия теми!

    ОтговорИзтриване
  2. Каквато статията, такъв и първият коментар.

    Реципрочност на глупостта в действие.

    ОтговорИзтриване
  3. Дрън, дрън - ето такива като авторката са благодатен материал за производство на "македонци" !

    ОтговорИзтриване
  4. Не виждам каква е връзката между проблемите на Спаска и "крачмарския патриотизъм". Спаска е искала да живее свободно в страната, в която се е родила, с мъжа в когото се е влюбила и от когото има дете, да учи където е пожелала и да работи това което е искала. Но всички тези обикновенни човешки желания и стремления са се оказали невъзможни. Тези простички неща са ключа към историята на обикновенната млада майка от Гевгели.
    Спаска Митрова има право на етническо самоопределение и това право не касае никакво тълкование на каквито и да е исторически факти. "Кръчмарския патриотизъм" тук няма нищо общо, но иначе пък 21 век има много ...

    ОтговорИзтриване
  5. Харесва ми погледът на авторката към особеностите на кръчмарския патриотизъм. Млади блогъри като Дилбер Танас трябва много добре да преценят си преценят силите, т.е. колко могат да носят. Не за друго, а защото хора като Красимир Каракачанов и Божидар Димитров имат солиден тренинг в кръчмата на Първо главно. И в грижливо скътатните им "предсмъртни" писма пишеше, че после СССР обичат най-много отечеството. Пиша го с малка буква, защото, когато е на второ място, то винаги винаги се пише така.

    ОтговорИзтриване
  6. Ако следваме логиката на г-н Даракчиев:
    Понеже сумати ченгета се правеха на демократи, а народът обсъжда демокрацията на маса, то нека заклеймим "кръчмарския демократизъм" вовеки и да оставим демокрацията назад в историята.
    Амен!

    Погледът на авторката към "кръчмарския патриотизъм" е доста банален и изтъркан. Доста повърхностно е да се разглежда случаят "Митрова" единствено или главно през тази призма. А има толкова благодатни аспекти за размисъл... Стига обаче човек да познава тематиката. Но, както е известно, в България по балканската тематика всеки е експерт, също като по футбол и политика въобще.

    Трудно ми е да разбера модата сред определена категория хора с претенции, да се гледа с постмодерна погнуса на българо-македонските отношения, а на т.нар. "македонски" въпрос като на външната тоалетна в наследствена селска къща - хем толкова близка, хем толкова сконфузна. Иде ти да я скриеш и да се направиш, че никога не си я виждал...

    И още нещо - интересно защо тъкмо Вапцаров е ставал препъни-камъка в разговорите с т.нар. македонски колеги, ако ги е имало толкова много въобще.

    ОтговорИзтриване
  7. Не, не съм блогър ... Не, не се състезавам с никого ...
    Мен ме интерисува Спаска - българката от Гевгелия, нейната лична история, а не интерпретациите на тази история. Мен ме интерисуват Мирослав Ризински - българин от Скопие, Драги Каров - българин от Велес, Люпчо Куртелов и Владимир Панков - българи от Охрид ... и още много други като тях.
    Колкото повече се занимаваме с инерпретации, толкова повече обекта на тия интерпретации ни бяга. Става въпрос за реални хора, случки и съдби ...

    ОтговорИзтриване
  8. Бих искал да кажа на Анонимен, че темата за българите в Македония ми е присърце. И дори темата за онези, които по собствена воля се определят като македонци. Но мисля, че авторът нещо греши. Преди да стигнем до постмодерното май трябва да минем през модерното. А то е, че ние българите трябва да направим всичко възможно, щото Република Македония под каквото и да е там име да влезе в Европейския съюз. Нека вдигнем веднъж завинаги граничната бариера, пък после ще го къдрим постмодерното.

    ОтговорИзтриване
  9. „Изповедта” на Спаска Митрова, записана от „журналистката” Димитрина Асенова и отпечатана във в. „Струма” на 19 януари 2009 г. е пълна с противоречиви твърдения – трудно е да се схване доколко и кога говори истината, кога полуистина и кога очевидни лъжи и инсинуации, подвеждащи обществото, но угодни на патриотари от рода на Божидар Димитров и Красимир Каракачанов, чиито изяви са една безкрайна провокация към македонците и към самата Македония. В началото Спаска Митрова разказва: „През 2003 г. станах студентка в ЮЗУ “Н. Рилски”. Три години по-късно се омъжих, сгодихме се през май и октомври беше сватбата.” Това означава, че Спаска Митрова се е оженила през октомври 2006. По надолу в „изповедта” й обаче четем: „От 3 години никъде не съм излизала, страхувам се вечер да изляза навън, не мога да дойда дори за един ден до Благоевград, за да се явя на държавни изпити...” Елементарното пресмятане показва, че Спаска Митрова „никъде не е излизала” от 19 януари 2006 г., сиреч повече от 9 месеца преди да се ожени! „Изповедта е пълна с подобни противоречия. Това обаче не пречи на българските медии да я мултиплицират, нито на българското външно министерство да връчи нота на македонския посланик... Прилича на виц, но за жал е истина

    ОтговорИзтриване
  10. Браво Шерлок!
    Разгада конспирацията. За да засили ефекта от лъжите си, въпросната Спаска дори и в затвора отиде само и само да има за какво да бъдат укорявани вестителите на истината от Скопие.
    Брей, какви лоши хора имало на тоя свят...

    ОтговорИзтриване
  11. Спаска Митрова е родена през 1983 г. в гр. Гевгели (Гевгелия), сега Република Македония. Родителите й - Сузана и Апостол Митрови и също живеят в Гевгели.
    2003 г. - е приета за студент по Английска филология в ЮЗУ „Неофит Рилски”, Благоевград.
    2005 г. – Спаска подава молба за българско гражданство, на основание на българския си произход и самосъзнание.
    Октомври 2006 г. Омъжва се за македонския гражданин от сръбски произход, Воислав Савич от Гевгели. Тогава започва психически и физически тормоз над вече бременната Спаска от съпруга й. Той я насилва да се откаже от българската си етническа пренадлежност, да оттегли молбата си за българско гражданство и да прекрати следването си в България. Савич живее в малко жилище с родителите си и сестра си. Безработен е. Има криминално досие, за което Спаска разбира впоследствие. Често злоупотребява с алкохол и наркотици.
    Ноември 2006 г. - Отказът на Спаска да се подчини на съпруга си постепенно увеличава тормоза и физическото малтретиране спрямо нея. Тя се принуждава да го напусне и да отиде да живее при родителите си.
    Декември 2006 г. Спаска подава молба за развод.
    11. Февруари. 2007 г. – ражда се дъщеря й Сузана.
    10. Май. 2007 – бракът е разтрогнат, детето се присъжда на майката, бащата е осъден на издръжка. Първата вноска по нея Савич ще плати чак през май 2008 г.
    В решението на съда е записано, че бащата ще посещава дъщеря си в дома на родителите на майката, в който малката Сузана живее, а Спаска е задължена да му предоставя легло по време на свижданията. И двете практики са непознати в македонското правораздаване.
    Савич често не спазва деня и часа на свижданията с дъщеря си. Или не идва или идва през нощта, пиян или употребил наркотици, вдига скандали, отправя заплахи и опитва физическа саморазправа със Спаска и родителите й.
    Спаска многократно отправя молба до Междуградския център за социална работа (МЦСР) в гр. Гевгели, мястото на срещите между бащата и дъщерята да се промени. Тази молба и жалбите за поведението на бившия и съпруг остават без уважение.
    Воислав Савич на свой ред подава жалби срещу Спаска до МЦСР и Основния съд в гр. Гевгели, за това, че тя не му е осигурявала достъп до детето и не е спазвала условията на свижданията. Двамата са викани неколкократно в МЦСР, като Савич в присъствието на социалните работници е обиждал и заплашвал Спаска. Тези деяния също са оставени без последствие.
    2. Юли 2007 г. – Спаска Митрова е осъдена условно на 6 месеца, с едногодишен изпитателен срок и парична глоба, по жалба на съпруга си, че не му позволява да вижда дъщеря им.
    15. Ноември 2007 г. – втора присъда по същото обвинения, 8 месеца условно с 2 години изпитателен срок и парична глоба.
    Междувременно Спаска е назначена като учител в местно училище, на основане на Уверение от ЮЗУ “Неофит Рилски”, че е завършила семестреално “Английска филология”. Когато съдебните дела започват, ръководството на училището я уволнява под предлог, че документа, който удостоверява студентския й статус е нелигитимен.

    ОтговорИзтриване
  12. 21. Ноември 2007 г. – С решение на Върховния съд на Р. Македония, е отменено мястото на срещи между баща и дъщеря и за такова е определен МЦСР в гр. Гевгели.
    Май 2008 г. - Въпреки, че с нарочна заповед се определя петък, като ден за срещи, социалните работници често устно нареждат на Спаска да води детето в различни дни от седмицата. Когато Спаска поисква разпореждането за промяната на деня на срещите , социалните работници и отговарят, че такова не и е необходимо. И че, тъй като тя не е македонка, а българка трябва да им се подчинява. Спаска прекратява този произвол и започва да води детето в деня, за който има легално разпореждане.
    19 Юни 2008 г. – МЦСР внася жалба в Основния съд в Гевгели срещу Спаска Митрова, за това че тя не изпълнява негово разпореждане.
    10 Юли 2008 г. - Спаска получава ефективна присъда от 3 месеца лишаване от свобода, за неспазване на разпореждане на МСЦСР в гр. Гевгели, което не и е предоставено по надлежния ред. Такъв документ не присъства и не се появява в материалите на делото. Той не се предоставя на Спаска и при официално поискване. Въпросите на защитата към социалните работници в съдебно заседание са подминават с мълчание. Нито една от инстанциите в Македонското правораздаване не взема всичко това предвид.

    ОтговорИзтриване
  13. 27 август 2008 г.- Войслав Савич депозира молба в съда за отнемане родителските права над дъщеря му, от майката в негова полза. Тъй като, съда констатира, че условията при които ще бъде отглеждано малкото дете са крайно мизерни, тази молба не е уважена. Той не се отказва и след това завежда още две дела със същото искане.
    27. Октомври 2008 г. - срещу Спаска е заведено съдебно дело, по обвинение в “обида на съда” - нанасяне на морални щети и уронване на престижа на двама магистрати в Основния съд в Гевгелия.
    При обжалването на присъда от 3 месеца лишаване от свобода, Спаска си позволява да нарече процесите срещи нея скалъпени и “антибългарски” - подобни на организираните политически процеси срещу етнически българи в бивша Югославия и режисирани от югославския репресевен тоталитарен апарат – УДБА. В хода на делата тя си позволява да поиска подмяната на един от съдиите – Иван Стаменов. Депозиран е документ според, който съдия Стаменов е бил бивш служител на УДБА. Според лустрационни текстове в Македонското законодателство, бивши служители на УДБА не могат да бъдат магистрати.
    В хода на същото обжалване Спаска се оплаква писменно, че друг съдия от Основния съд в Гевгели – Мая Аврамова, и е нанесла обида на етническа основа на публично място. Освен това, Спаска твърди, че съдия Аврамова е посетила дома й, където също я е обиждала и заплашвала, главно заради това, че е българка.
    16 Декември 2008 г.- Спаска Митрова е осъдена ефективно на 10 месеца лишаване от свобода и парична глоба равняваща се на около 33 000 Евро, за “обида на съда”. В момента това дело е върнато от Апелационния съд на Р. Македония за преразглеждане, но присъдата нито е отменена, нито намалена.
    Януари, 2009 г. - Благоевградския вестник “Струма”, стартира серия от репортажи и статии свързани с проблемите и трагедията на Спаска Митрова. В броевете си от 19 и 23 януари 2009 г. и 23 юли 2009 г., вестникът не само, че информира подробно за случая, но отправя призиви към компетентите държавни органи в Р. България за помощ и намеса в този случай.
    Април, 2009 г.- Спаска Митрова най-после получава българско гражданство. За него тя чака цели 4 години.
    След като разбира, че е вече български гражданин, тя се обръща за помощ многократно към Посолството на Р. България в Скопие. Българските дипломати я уверяват, че ще предприемат необходимите стъпки в нейния случай. Но на практика не правят нищо. Спаска отправя и писмен призив за помощ до Президента на Р. България Георги Първанов и тогавашния министър-председател Сергей Станишев. Отговор от тези институции не е получила.
    8 юни 2009 г. -Последната съдебна инстанция потвърждава присъдата от 3 месеца лишаване от свобода за Спаска и постановява, че тя трябва да се яви на 14 юни 2009 г. в затвора Идризово край Скопие за излежаване на наказанието.
    Българката подава молба изпълнеието на присъдата да бъде отложено, на основание на това, че дъщеря й, 2 годишната Сузана, страда от бронхиална астма, и в момента е в лошо здравословно състояние, а Спаска все още я кърми. Молбата не е уважена. Лекарска комисия, обаче заключава, че Сузана Митрова, се нуждае от постоянни майчини грижи и прекратяването на приемането на майчина кърма в този момент, е опасно за здравето и живота на малкото дете, поради заболяването му и общото му физическо състояние. Медиците забраняват въдворяването на майката в затвора до 1 семпември 2009 г.
    Около месец след това тази забрана е отменена.

    ОтговорИзтриване
  14. 29 юли 2009 г.- В дома на Спаска Митрова, в 21:30 ч. (бълг. време) нахлува полиция и социални работници. Района около къщата е отцепен от 20-тина униформени полицейски служители. Спаска е изведена, с белезници. Детето и е насилствено отделено от нея. По време на принудителното отвеждане и отделяне на детето от майката, срещу Спаска е упражнено насилие, както от полицейски служители, така и от служители на МЦСР в Гевгелия. Насилие е упражнено и върху родителите и главно върху бабата на малката Сузана.
    Спаска прекарва нощта в помещение на Полицейското управление в Гевгели, като принудена през цялото време да седи на един стол. Малката Сузана е заведена при майка си, за да може Спаска да я нахрани. Кърменето се превръща в публичен спектакъл пред всички полицейски служители там.
    30 юли 2009 г. - Спаска Митрова е отведена под въоръжен конвой в затвора Идризово, без да е хапнала нищо сутринта, където се намира и в момента.

    ОтговорИзтриване
  15. Бай Иван:
    Първо да благодарим на Дилбер Танас за подробната справка за случая с нашата съгражданка Спаска Митрова.Не всичко е загубено, докато има любознателни патриоти като него.В същото време не мога да проумея,как може да има такива коравосърдечни (няма да си спестя квалификациите) тъпанари,които проявяват някъкви съмнения относно правотата на Спаска Митрова и уж стоят над проблемите, като коментират случая.Не проумявам как може изобщо да се произнесе присъда затвор за такова провинение.Самият македонски съд (ако изобщо може да се нарече така тази имитация на съд) е присъдил детето на майката, поради това, че бащата не е в състояние да се грижи за него, поради мизерните условия в които съществува този сръбски пияница и наркоман.На всичкото отгоре детето и майката са болни.
    Хора нима не разбирате, македонизма е не по малко фанатичен от крайния ислямизъм и трябва да се борим срещу него до край.Нима не се досещате (допускам и да не са чели някои от вас), какви гонения и изстъпления срещу българите е имало в тази част на България останала под сръбски ботуш, та сега днешните "македонци" да не смеят да изкажат мнението си по какъвто и да е въпрос свързан с България-страната която първа ги призна като самостоятелна държава и когато бяха застрашени от косоварите им изпрати безвъзмезно танкове.

    ОтговорИзтриване
  16. Прочети г-жо Ковачева Рагтайм. Може би ще си промениш виждането.

    ОтговорИзтриване
  17. Благодаря ти, Ралица, че даваш гласност на темата. Действително става ясно колко малоумно може да е правораздаването и колко хора (грешно) си мислят, че македонците са българи (и само трябва, видиш ли, ние да им напомним, защото те са позабравили: 100-200-500 години са това, колко му е).
    В други съдилища за подобни мерки не съм чувала, обикновено се прави една, ако се наложи и повече, психологически експертизи и се отсъжда винаги в полза на детето. При двама живи и поне един разумен родител, да вкараш въпросния родител в затвора, а детето - в дом е по-голямо престъпление от бащата, който въпреки алкохолизъм и т.н. проблеми все пак иска да вижда дъщеря си (макар и криворазбрано).

    Дано се намери бързо и добро решение на проблема.

    ОтговорИзтриване
  18. Браќа Блгари многу сте лоши во коментарите. Тоа не треба да е одлика на еден народ кој е припаѓа во Европа. Речникот ви е многу на ниско ниво, употребувата долни уличарски изрази а тоа воопшто не чини.
    Дозволивте една Спаска да ве заведе и да ве изманипулира. Зарем сте толку слепи и не гледате како ве работи? До вчера била македонка и сега наеднаш станува блгарка? Ццц..
    А што ќе биде секој во Македонија кој има друго државјанство да бара помош? Што ќе беше доколку Војо Савиќ, бившиот маж на Спаска имаше српско државјанство и бараше подршка од српската Амбасада во Скопје? И Македонија тогаш ќе беше меѓу два огна, Србија и Бугарија?
    Гледајте си ги вашите работи и не се бркајте во внатрешните работи на другите земји!!
    Иако Македонија е мала држава, таа е независна и си има независно судство.
    Средете си ги прво вашите работи, со корупцијата и мафијата која владее кај вас и бидете вистинска држава а не цела Европа да ви се смее.

    ОтговорИзтриване
  19. Та мили ми македонецо,незнам кой ни се смее в европската униja,ама ке влезете дето ние сме след 200години

    ОтговорИзтриване
  20. Gospojo Kowachewa , molq wi izpolzwaite bojiq dar - intelekt , i ne srawnqwaite sluchaqt na Spaska s kruchmarski patriotizum. Tui kato izglejda ne razbirate kakwo e patriotizum i kakwo e suprichastnost ili chovechnost. Molq wi wnimawaite kakwi misli izlagate w bloga si. Grozno e , a ste veche na vuzrast.

    ОтговорИзтриване
  21. Здравейте,

    интересен пост, който ме подсети за една наскоро прочетена от мен книга.

    Ако позволите, бих искал да я споделя пред Вашите читатели. Намирам, че ще им е интересна а и полезна за настоящата дискусия.

    Става дума за книгата на Блага (Благородна) Божинова-"Изповед от Титовия "рай".

    Ако я нямате, може да я откриете онлайн тук:

    http://macedonia-history.blogspot.com/2010/01/izpoved-ot-titovia-rai.html

    Горещо я препоръчвам на Вас лично, както и на всеки един от заинтересуваните от проблематика...

    Поздрав!

    ОтговорИзтриване
  22. Каква логическа връзка има погазването на елементарните човешки права с гръмката фраза "кръчмарски патриотизъм" на авторката ?
    Случаят с българската гражданка Спаска Митрова е пример за погазване на едно от основополагащите човешки права - правото на майчинство. Нещо повече, свидетели сме как в Европа в 21 век се прилагат садистични тоталитарни методи за малтретиране на една безпомощна жена - лишаване от свобода и целенасочени опити за "въдворяване в психиатрия".
    БЮРМ е единствената бивша република от разпадналата се Югославска комунистическа империя, която на практика си остана една сръбска колония. В нея може да се декларираш като всякакъв друг, но не и като българин. Тогава незабавно влизаш в черния списък на лицата, подлежащи на следене и репресии. Този факт сам по себе си показва, че съвестта на Скопските сърбомани е нечиста.

    ОтговорИзтриване
  23. Авторката да иде да живее в Македония, да я осъдят на 3 мес. живот в Гевгелия - така ще й дойде акъла в празната и куха шишарка!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ОтговорИзтриване
  24. македонците са измислили тоалетната чиния за да може те и такива като авторката да си завират главата в нея. Срам ме е от "българи" които за малко известност си плюят на народността и пишат такива повръщни като горното. Пумияри

    ОтговорИзтриване
  25. изключително тъпа и продажна авторка! писна ни от дупедавци и ибрикчии в тази държава!

    ОтговорИзтриване
  26. Как може да сте толкова ГЛУПАВИ?!?Уникална тъпота!Пълно неразбиране на проблема!!!!! И после защо ви било трудно-ето защо,защото сте ограничени закостенели и НЕ МИСЛИТЕ правилно!!!!Статията беше прекрасна с добро виждане за нещата,обикновенна и написана от една мислеща жена(със сърце)!Не случайно малко хора ще оцелеят(като човещина),след чистката на кризата!За себе си мислете!И си заврете критиката в собственото аз,имате доста за оправяне.НА БАС!!!
    УСПЕХ на момичето,дете без баща полвин сираче без майка цяло!
    Къде ви е човещината бе БЪЛГАРИ?....,погребахте я до мисленето си ли?...Май има нещо такова!СТИГА критикувахте братя!Лошо си правите!

    ОтговорИзтриване
  27. ОбЕКТИВЕН. Авторката е права, от първия, до последния ред. Но дори и да греши - от А до Я, никой няма право да изкарва върху нея комплексите и простотията си. Имам пресвид първмия Анонимен, с просташките си епитетир дето и думата пОмияр не може да напише на родния си език, но се "гордее", че е българин. Тъжното е, че подобни лумпени, чиито личен и професионален живот са катастрофални заради полуграмотността й и примитивизма им, все по-силно се чуват в болното ни общество. Ралица, изхвърлете ги от блога и не ги пускайте повече. Това не би било цензура, а елементарна хигиенна операция. Просто дръпнете синджирчето и пуснете водата. Мястото им е в канализацията.
    В този смесъл съм съгласен с македонеца по-горе - нямаме право, нито в личен план, нито като българи, да се държим като тази Анонимна отрепка, за която споменах по-горе. Не че форумите не са пълни с идентични простотии, идващи от Скопие, не че и вчера в Гевгели македонските адвокати пе подвикваха като чобани на българските журналисти "Татари", "говна" и други подобни простотии...
    По същество, Македония е независима, но слаба и уязвима държава, основана на исторически комплекси към днешните си съседи. Ще ги изживее с годините. Ние, обаче, нямаме право да проявяваме комплекси към тях - по силата на историческите събития от последните, поне, 1300 години. Не можем да обвиняваме чужд съд за решенията му, всяка държава да си урежда вътрешните работи. Но сме длъжни да защитим гражданиоте си, в това число и Митрева и нейното дете. И тук - никакви ни няма. Както и в много други работи.

    ОтговорИзтриване
  28. дрън-дрън метро хомо публикации.Авторката развива нейната си гледна точка от нивото на пиенето и пеенето с македонските си колеги от студенството.това знае това пише. Ако беше повече прочела за историята щеше да и е друга гледната точка.Можеше ако беше чела и за зографа да разбере, че български.Не е тука образователен форум за петокласници та да обяснявам къде властвал Кубер -брата на Аспарух и къде са отишли първо да разпространяват Кирилицата Кирил и Методи.
    Жалко , много жалко, че масово неграмотници започнаха да отварят теми.И после знаете ли как
    сърбите 60 години им заличиха българското самосъзнание? Македонският език е западен български диалект,говори се от едната и от другата страна на границата.Не смеят да си признаят българското.Сърбите и азбуката им поправиха, само и само да не е българската. Сложно много сложно, а макетата са заложници в ръцете на техните сърбоманки управляващи

    ОтговорИзтриване
  29. Тъпи и гадни македонски подлоги, храни куче да те лае, е това са македонците и те държава били! Гадове мръсни, само съд по европейски и никакво признаване на техни права, членство в ЕС и прочие!!!

    ОтговорИзтриване
  30. Относно коментарите – великолепно поведение на породисти българи, браво, страхотно се справяте – добре че никой по света (освен македонците) не разбира български и няма как да изложите държавата си допълнително :)

    Иначе, г-жо Ковачева, изразът "кръчмарски патриотизъм" е супер. Ще го ползвам по-често.

    ОтговорИзтриване
  31. ами полвай го.то в кръчмата като си пил какво друго да правиш.Ще си спориш със състудентите македонци на три ракии.

    ОтговорИзтриване
  32. тая авторка е много неграмотна. да вземе да намери вестник народна воля , който е финансиран от Македония и се издава от ОМО илинден в Благоевград и тогава може да и светне некоя лампичка. Има и друга една такава
    неоценена авторка от Детройт дето ги пише същите работи.Ама защо Спаска да е героиня?
    Абе авторки, направете нещо героично извън кръчмата , че да ви пляскаме.

    ОтговорИзтриване
  33. Искам да кажа само това на авторката :)"В историята освен истина ,трябва да има и справедливост!".Ако сега оставим Македония да влезне в ЕУ с сегашната си история ,то ще ни бъде много трудно да запазим нашата история .!

    ОтговорИзтриване
  34. Николай Колев21 юни 2010 г., 20:02

    Много е жалко, когато интелигентни хора са толкова наивни. Нямало значение българин или македонец. Националната идентичност според вас е без значение? Защо не го кажете на 250-те хиляди избити за това, че искат да се наричат българи. Или на 600-те хиляди, които са си зарязали домовете, за да дойдат в свободна България?

    ОтговорИзтриване
  35. bravo
    fu*k natzi-onalizam

    ОтговорИзтриване
  36. Доста кръчмарски патриотизъм и кръчмарски език... Почти няма съвременен българин, който да няма "македонски" корен. Дали македонците са българи? Според мен да. Единият ми дядо е с корени от Дойран и Кукуш, семейството му е бягало в България и беше убеден, че е българин. За съжаление е израстнало поколение, което явно искрено вярва, че са отделна нация. В крайна сметка всеки има право на самоопределение. Смешни и жалки са опитите да се краде история от съседните страни, но доколко това има общо с разигралата се семейна драма? Не съм съгласен обаче с тезата, че децата трябва да имат само майка. Бащата е също толкова важен за детето колкото и майката. Напълно нормално е родител, който системно не изпълнява съдебно решение и лишава детето си от другия родител да влезе в затвора. Такава мярка има и в българският наказателен кодекс. Въпросът е дали само заради това е влязла Спаска в затврора?

    ОтговорИзтриване